karibu

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2014

Marknads dag och goa möten i församlingarna

Av karibu - 29 oktober 2014 21:26

Den tänkta kyrktomten.

Då var det dax att försöka summera två dagar. igår var det marknadsdag i Voi vilket gjorde att vi valde att vara på stan på förmiddagen. vi gick till grönsaksmarknaden. Där sprang jag på en av damerna där som försökte sälja sten till mig förra gången. de är bra att suga på om man är gravid (vilket jag dock inte är). Jag passade på att handla lite bananer av henne också. Efter lunch var der dax att ha ett möte med manase innan vi skulle åka till den nya marken som församling önskar köpa för att bygga sin kyrka på. marken kostar 30 000 kr och ligger lite i utkanten av Voi. En futtig summa kan tyckas men det är mycket pengar här.

Idag, onsdag har vi haft en lång dag i byarna. Vi gav oss iväg kl 8:30 till Nganebenyi, vilket är den by som ligger längst bort i pastoratet, ca 7 mil. När vi kom fram till kyrkan hade Josefin Charles samlat församlingen där. De fick berätta om deras arbete i församlingen och vi delade lite från vårt. det blev en hel del sång och vi avslutade med att bli bjudna på dricka. Kyrkan börjar bli sliten och det är inte så konstigt eftersom det är en kyrkan byggd av vatten och lera. Hållbarheten är ju bara några år på dem.

Efter att vi varit i Nganbenyi begav vi oss tillbaka till Maungo för att träffa en av resenärernas fadderbarn. Vi fick besäka det på hennes skola eftersom hon itne slutat för dagen. det var ett trevligt möte. Vi åkte vidare Ner till centrum i Maungo och letade rätt på ett hotel (matställe) och hittade ett "trevligt" ställe. Man kan väl säga att hygienen på detta ställe var inte på topp och jag bestämde att vi bör nog hålla oss till ris och chapati. Så vi valde Pilau (en risrätt) utan kött och chapati. Maten var som tur var betydligt bättre än standarden på matstället.

Efter maten åkte vi till kyrkan i Maungo där vi träffade församlingen. det var kära återseenden för mig. i april när jag var där så var jag hemma hos två av församlingsmedlemmarna. Vid ett av besöken fick jag en papaya, vilket Gladys kom ihåg.

Vid båda mötena i församlingarna idag har vi haft intressanta samtal . Torkan är enorm och tillgången till vatten och mat är svår och det är ett stort problem för de som bor i dessa byar. de odlar och försöker men för ständigt ge upp för att torkan tar över. Vi fick frågan om va de skulle kunna göra för att få inkomst? ja, vad svarar man på det?

När vi väl var färdiga med dessa besök så satsade vi på att försöka besöka utsiktsplatsen i Voi där man både kan se ut över Voi men också Tsavo nationalpark. Vi åkte bussarna upp dit men de sista 5-600 meterna fick vi gå. Väl uppe kunde vi se bufflar och elefanter på avstånd.

Nu sitter jag i sängen och är trött och skall sova. det sliter att vara uppe och ute i värmen i Kenya.

Ingen bild

Lisa Andersson

29 oktober 2014 23:23

Minst sagt intensiv dag... Ska bli roligt att höra mer när du kommer hem.

Ingen bild

Hanna Eriksson

30 oktober 2014 16:01

Så roligt att läsa allt ni gör. Låter som ni har det väldigt bra! Så roligt att ni får åka runt till alla församlingar. Njut av allt!! Kram Hanna